Thursday, 22 September 2011

KIsaH LEbuH rAyA kArAk

Lebuhraya Karak 

Lebuhraya karak mula dibina pada 1970 dan mula dibuka kepada orang ramai pada 1977. Lebuhraya ini menghubungkan Kuala Lumpur dengan Karak dan jaraknya lebih kurang 60.0 km. Lebuhraya ini mempunyai sepasang terowong di kawasan peranginan terkenal iaituGenting Highland



1. Antara kemalangan yang paling popular adalah pada 20 Januari 1990, di mana 17 orang terbunuh termasuk 11 orang anggota FRU bilamana berlaku pertembungan diantara kenderaan FRU dengan sebuah lori, sebuah bas dan 10 biji kereta.

2. Kalau korang perasan dekat Genting Sempah (berdekatan perniaga lemang) Banyak Lori berenti pada waktu malam(tidur)..dikatakan tidak sah kalau tidur disitu tapi tidak kena “tegur”.

3. Volkswagen kuning 

Selalunya pemandu akan dikacau selepas terowong karak..dia akan potong kereta korang, dan selepas itu dia akan bawa perlahan..ada yang kata jangan potong kereta kuning itu,kalau potong juga….. 
Dan apa yang menarik tentang Volkswagen kuning ini,seingat aku pada tahun 1998 masa itu aku diasrama tengah dengar radio Era (masa tu Era baru je wujud).Seorang pemanggil call Era dan cerita pasal Volkswagen kuning ni dari A sampai Z,dan bila deejay tu tanya mana tahu tentang cerita ini,pemanggil dari Jelapang(Perak) itu dengan selamba kata dialah pemandu kereta itu dan talian terus putus…. 

4. Kereta Misteri 

KARAK – Penemuan sebuah kereta Kia Optima yang terbenam ke dalam selut dari ketinggian 100 meter di Kilometer 35.4 Lebuh Raya Karak, berhampiran terowong Genting Sempah menghala ke ibu negara kelmarin menimbulkan pelbagai misteri. 

Kereta berwarna perak itu dipercayai terjatuh dari Jalan Bentong Lama, Batu 18 di sini sebelum ia ditemui oleh penunda kereta, Wong Kam Wai, 31, pada pukul 3 petang. Namun Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, sehingga semalam polis menolak wujudnya unsur jenayah atau kemalangan yang boleh dikaitkan dengan penemuan kereta itu. “Kalau berlaku kemalangan, mesti pembahagi jalan sudah remuk seperti dilanggar. Jika ada jenayah mesti ada mangsa di sekitarnya,” kata beliau ketika dihubungi. Kereta Kia Optima yang berharga lebih RM100,000 itu ditemui ketika Kam Wai sedang menaikkan sebuah kereta Satria Neo yang terbabas di Kilometer 35.4 Lebuh Raya Karak. Dalam pada itu, satu sumber berkata, ketika ditemui kunci kenderaan ada pada kereta itu namun enjin tidak dihidupkan. Bagaimanapun,usaha untuk mengangkat kereta ini tidak berjaya. Apabila di pertengahan, dua buah kembalik yang mengangkatnya tiba-tiba mengalami masalah mekanikal dan kerosakan pada sistem hidrolik.Ketika itu,kereta ini hanya beberapa meter sebelum sampai di tepi tembok lebuhraya. 



 Usaha mengangkat




Ketika kembalik kedua membantu, ia turut menerima nasib sama apabila tiba-tiba mengalami masalah mekanikal pula.Akhirnya, kereta misteri ini terpaksa di”semadikan” semula di bawah jambatan tersebut!
(sumber dari kosmo!) 

Jalan Lama Karak 
1. Seorang polis, satu hari naik motor ikut jalan lama ni….nak dijadikan cerita sampai satu kawasan tu,dia nampak banyak kereta paking tepi jalan,tapi yang peliknya kat situ gelap gelita,seorang manusia pun tak ada dan yang paling pelik,semua kereta yang paking tu jenis kereta lama tapi masih cantik…Apa lagi rempit la sambil pegang pistol sampai genting sempah(petronas).

 Jalan Lama Karak

2. Menurut cerita ramai juga yang ingin mengelak kesesakan lalu lintas ikut jalan lama karak(nak balik KL).Tetapi hampir 80% orang yang lalu disini bukan sahaja waktu malam,tengah hari siang buta pun akan berpatah balik. Sebab dah tak tahan menanggung seram!

3. Dalam satu cerita lain, pemandu bas di situ pernah bercerita pada satu malam selepas bas terakhir dari KL ke bentong lebih kurang pukul 9 mlm, dia telah mengambil penumpang di kawasan tersebut yang kebiasaanya sunyi..Seperti biasa kondaktor bas memberi tiket.Riuh rendah la dlm bas tu sebab ramai penumpang..Bila hampir sampai di Bentong penumpang-pemunpang turun di satu kawasan hutan@kampung….Sampai di Stesen Bentong bila konduktor bas tu nak kira duit balik terkejut tengok dalam beg dia penuh dengan daun saja, mana perginya duit tadi ?.4. Pernah juga terbaca ,beberapa orang polis pernah terserempak dengan Rashid Maiden (Bekas ketua Komunis Pahang) bersembahyang berlapitkan daun pisang  ditepi jalan,tetapi mereka hanya tergamam melihat kelibat Rashid Maiden sehingga la selesai sembahyang..selepas itu..hilang..5. Mengikut cerita dan laporan akhbar, mangsa menghantar isterinya yang bekerja sebagaiManager McDonalds di Genting Sempah.Masa perjalanan pulang, si suami tetiba hilang di Jalan Lama Bentong- Gombak disyaki kemalangan di salah satu gaung. Si isterinya berjalan menyusuri jalan lama tu selama seminggu untuk mencari suaminya malangnya tak berjumpa.Kemudian, dalam sebulan lepas tu orang asli dan pihak polis menjumpai  kereta si suami dalam gaung di KM 40 Bentong tetapi tiada pemandu di dalam.  dalam lebih kurang seratus meter dari kereta itu, mereka terjumpa tulang manusia yang lengkap berbaju Melayu tapi tiada langsung daging pada badan mangsa. Baju Melayu tu masih lagi elok, dan jika dikatakan mayat dimakan binatang liar, tiada sebarang kesan kecederaan dan tulang semuanya lengkap.6. Tentang hantu yang makan orang ni pula berlaku pada era 80’an..si suami ni pergi mencari air kerana kereta dia “temperature”naik.Si isteri tunggu di dalam kereta,lama juga dia tunggu suaminya….lepas tu datang kereta peronda polis,si polis suruh isterinya keluar dari kereta  dan terus ke kereta polis dan polis tu cakap “jangan pandang belakang”..bila dengar polis cakap macam itu,si isteri ni terus pandang..Apa yang memeranjatkan ialah si suami ada dekat atas bumbung kereta dengan anggota  badannya hancur! 

Wednesday, 21 September 2011

My fRIeNDs & Me


ni la aku n kawan2 aku mase kt ladang getah..




ha..ni gmbr aku mase nga toreh geta..(action jer 2 lebih..)hahah..





ni mase sem satu..timegiler2 bgmbr la ni..hahah



xde keje...





ni mase sukan uniputra..hahha..aku n kawan2 ku jadi dayang laweyh!huhuh


banyaknye penhaga gol..haha



aku & aspeah...


Tuesday, 20 September 2011

AlaM FLOra.....






cErPeN cINta


  • Kepalaku terasa sakit, aku berdiri dan membuka mataku perlahan-lahan cuba melihat keadaan sekeliling. Aku dikelilingi kepulan asap seakan-akan kepulan awan. Dimanakah aku berada? Baru sebentar tadi aku cuba untuk memetik bunga Ros yang cantik berwarna ungu. Aku bingung memikirkan apa yang telah berlaku. Jiwaku bercelaru
    "Jangan bimbang Hidayu.. aku yang bawa kamu kemari", aku lantas berpaling kearah suara itu. Seorang lelaki perkasa berdiri di belakangku, tersenyum segak. Pakaiannya seakan-akan pahlawan kurun ke-15. "Kenapa awak bawa saya ke sini?", soalku gentar. "Aku sudah lama perhatikanmu Puteri ku", jawabnya jujur sambil menundukkan wajah ke tanah. "Tapi kenapa?", soalan ku tidak terus dijawab. Dia lantas datang ke arah ku berwajah serius, "Kerana aku cinta kamu". Aku membeliakkan mata. Dia tersenyum lalu memetik bunga Ros berwarna ungu yang berada di sebelah ku lalu memberikannya kepada ku. "Petiklah bunga ini jika kamu ingin bertemu dengan ku, keluarlah mengikut arah cahaya itu", katanya sambil menunding jari ke arah cahaya putih yang menyilaukan mata. Aku memandang ke arah cahaya itu dan berpaling semula ke arahnya, dia telah pun ghaib dari pandangan. Aku yang masih lagi kebingungan lantas berlari melalui cahaya putih tadi. Mataku terasa sakit. Aku memejamkan mata, terasa pawana meniup halus melanggar pipiku. Aku membukakan mata, kelihatan kanak-kanak berlari anak dihadapan rumahku. Disinilah tempat terakhir aku berdiri sebelum di bawa ke sempadan hijab sana. Entah apa nama tempat tadi aku pun tak pasti, yang pasti aku masih lagi dalam kebingungan. "Kerana aku cinta kamu", kata-kata itu masih terngiang-ngiang di telingaku. Siapakah pemuda tadi? Bila masa pula dia memerhatikan aku? Seingat aku, aku tak pernah pun melihat dia di kampung ini. Dalam aku berkira-kira akhirnya aku terlena.

Time GiLEr2!!


ni La KemBAr YanG xBPe nK kEMbar..haahah.. 
19/9/2011...aku nk citer kt korg nihape yg aku dh wt pade hari 2..haha..memg mase 2 aku xde keja nk wt..ade ker pegi bilik org (mardiah) n pas2 pegi menggayekan tudug2 die..hahah..bukn aku jer yg giler2 mase2..ade lagi yg giler darpd aku.korg Nk tau sape??ha....kalau korg nk tau ni la orgnye.....hahaha..siti asmidar@peah..nk dekat sejam jugak la aku ngn die kt bilik Si mardiah g menggayekan tudung mardiah yg cantek2...haha..lau setakat menggayekan tudung jer xpela jugak..leh la tahan..ni yg xtahan..midar g ambik kamera olympus die ape agi..trus ambik gmbr r....(SYOK SENDIRI).haha..lau org nk tau aku ngn peah nimemg hantu bgmbar....pantang ade kamera ckit mule r gelabah...nk dok depan kamera...wakwkakwa...sebenrnye kitorg gaye2 kan tudung ni bukn ape..nk latih untuk g dinner kos nt...hahaahhaahhha...(kantoi),..kitorg ni memg cmni..sejak azali lagi...huhuh...sajer ngade2 lebih...ape2 pun aku ucap kantrima kasih lah kt mardiah sebab bg kitorg menggayekan tudung2 die n jadi model2 yg xberbayar...hahah..lawak jer...next time kitorg akn dtag lagi kt butik koeh mardiah....hehehe..:)

CaRa PeMakAIAn ShaWl





gadis melayu trakhir....haahaha



hijau yang memukau


comeynyedie.....



amboy...sempt lagi posing ye..huhuh..nk glamor aje..




2 diaq.....tgginye sanggul die..





ha...lilit ngn tak lilit ye kak....hahah..




ha...yg trend ni aku suke.....

ha...ni la care2 lau gadis2 kt luar sane nk cube pakai shawl kn..korg leh ikut jer step yg die dh buat2..k..selamt mencube!

TeRkEjUT

Hari ni 20/9/2011 telah brlaku satu kejadian yg aku ase amt mengejutkan aku jugak la....mcm mne la aku boleh  xtau yg hari ni ade latihan kebakaran kt upm...lau wt latihan siang2 xpe la jugak..ni subuh2...mane xnye, terkejut berok aku dibuantnye dengan bunyi loceng gilernye....terus terjage tdo aku...aku bukak pin2 tgok gelap gelita n dak2 yg lain sume cemas kuar bilik..n aku pun ape lagi xsempt2 pk ape dh...yg aku sempat,ambik towel untuk tutup kepale aku n enset aku..lagi yg mengejutkan aku dengn bunyi letupan yg kuat..giler ah...memg takot ah aku mase 2...aku betl2 ingtkan ade btol2 kebakarn...bengog x bengong...aku trus lari g bkumpul kt klinik satelit...hahaha..yg lawaknye...kawan aku sorg ni (bella) empat lagi telepon aku tnye akuade kt mane...risau jugak die ktaku ni..yela..takot hangus jer terbakar dalm bilik...haaha..padahal aku dh lari dulu g kuar..memg xsempat wt ape2 mase 2...aku tgok dak2 pompuan yg lain ade yg xsempat nk tudung kepale pun...memgx leh nk salhkan diorg coz ni sme xdirancang n memg waktu tuw sume kelam kabut,thats y dorg trus jer kuar berlari g berkumpul...n last2 baru aku tauni sume adelah latihan semate2....wt cuak jer....tp ade pentingnye jugak dorg wt cmni...tuk persediaan akn dag..mane la tau betol2 ade terjadi kebakaran ker an.....hhmmm..